DZIAŁ XI – SKREŚLENIE Z LISTY STUDENTÓW

§ 57

1. Studenta skreśla się z listy studentów w przypadku:

Komentarz


Jest to katalog zamknięty. Nie można studenta skreślić z innego powodu niż wskazane.

1) niepodjęcia studiów;

Komentarz


O niepodjęciu studiów mówimy, gdy osoba nowo przyjęta na studia w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi nie złoży w wymaganym terminie ślubowania.

Studia stacjonarne – 7 dni na złożenie ślubowania licząc od 1 października;

Studia niestacjonarne – miesiąc na złożenie ślubowania licząc od 1 października.

2) rezygnacji ze studiów;

Komentarz

Komentarz


W przypadku złożenia rezygnacji ze studiów, przez osobę nowo przyjętą, przez podpisaniem ślubowania, nie wydaje się decyzji o skreśleniu z listy studentów. Rezygnacja ta jest traktowana jako rezygnacja-rekrutacja.

3) niezłożenia w terminie pracy dyplomowej lub egzaminu dyplomowego;

Komentarz


Wszczyna się postępowanie administracyjne (WPA) w związku ze skreśleniem z listy studentów z powodu niezłożenia w terminie pracy dyplomowej, gdy nie zostanie ona złożona w dziekanacie w terminie wskazanym w § 35 ust. 4 lub po upływie 3 miesięcznego przedłużenia terminu na złożenie pracy dyplomowej.

4) ukarania karą dyscyplinarną wydalenia z Uniwersytetu.

Komentarz


Przedmiotowa przesłanka do skreślenia z listy studentów występuje wyłącznie po wydaniu orzeczenia przez komisję dyscyplinarną, na podstawie którego wymierzono studentowi karę wydalenia z uczelni.

2. Studenta można skreślić z listy studentów w przypadku:

Komentarz


Poniżej zostały przedstawione fakultatywne przesłanki do skreślenia (katalog zamknięty), po spełnieniu których można podjąć decyzję o skreśleniu z listy studentów. 

1) stwierdzenia braku udziału w obowiązkowych zajęciach

Komentarz


Niniejsza przesłanka umożliwi skreślenie studenta przed końcem semestru, gdy ten notorycznie nie uczestniczy w zajęciach.

Na podstawie § 58 ust. 5 Regulaminu musi upłynąć okres 30 dni.

2) stwierdzenia braku postępów w nauce;

Komentarz


Brak postępów w nauce stwierdza się w przypadku wystąpienia co najmniej jednej z przesłanek wskazanych w § 58 ust. 6 Regulaminu.

3) nieuzyskania zaliczenia semestru w określonym terminie;

Komentarz


Zgodnie z treścią § 58 ust. 7 Regulaminu:

Niezaliczenie semestru stwierdza się, jeżeli student nie otrzymał liczby punktów ECTS wymaganej do zaliczenia semestru oraz nie uzyskał zgody na warunkowe zaliczenie semestru lub powtarzanie semestru z powodu niespełnienia wymagań, o których mowa odpowiednio w § 26 lub § 27.

4) niewniesienia opłat związanych z odbywaniem studiów – po uprzednim wezwaniu do wniesienia zaległych opłat.

Komentarz


Zawsze przed wszczęciem postępowania administracyjnego w związku ze skreśleniem z listy studentów z powodu niewniesienia opłat, studenta najpierw należy wezwać do wniesienia opłat na podstawie wezwania do zapłaty.

Przykład

Np. gdy minie termin do wniesienia opłaty za „czesne" a student nie zapłacił wymaganej kwoty, wysyła się wezwanie do zapłaty. Następnie gdy student nie uiści opłaty wszczyna się postępowanie administracyjne, które ma na celu doprowadzenie do wydania decyzji o skreśleniu z listy studentów.

3. Do decyzji w sprawie skreślenia z listy studentów stosuje się przepisy § 6 ust. 1-4.

Komentarz


1. Decyzja o skreśleniu z listy studentów ma charakter decyzji administracyjnej i wydawana jest w oparciu o przepisy kodeksu postępowania administracyjnego (KPA).

2. Decyzję o skreśleniu poprzedza wszczęcie postępowania administracyjnego (WPA) w sprawie skreślenia z listy studentów – wysłanie WPA.

3. Nie wysyła się WPA w przypadku złożenia przez studenta rezygnacji ze studiów i podpisania przez studenta oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.

4. Schemat skreślenia – zapoznaj się tutaj.

4. W przypadku umorzenia postępowania administracyjnego lub uchylenia decyzji o skreśleniu z listy studentów, student, który nie wykorzystał trzech terminów zaliczenia lub egzaminu, może wykorzystać przysługujące terminy po indywidualnym ustaleniu z kierownikiem przedmiotu.

§ 58

1. Niepodjęcie studiów stwierdza się, jeśli student nie złoży ślubowania, o którym mowa w § 3 ust. 2, w terminie:

1) jednego tygodnia od dnia rozpoczęcia roku akademickiego – w przypadku studiów stacjonarnych; 

2) jednego miesiąca od dnia rozpoczęcia roku akademickiego – w przypadku studiów niestacjonarnych.

Komentarz


Rozpoczęcie roku akademickiego zgodnie z zapisami Ustawy, liczymy od 1 października.

2. W uzasadnionych przypadkach prodziekan może podjąć decyzję o przedłużeniu terminów, o których mowa w ust. 1.

3. Rezygnacja ze studiów wymaga złożenia w dziekanacie pisemnego oświadczenia.

4. Rezygnacja ze studiów realizowanych przez studenta w Akademii Wojsk Lądowych we Wrocławiu na kierunku lekarskim MON jest równoznaczna z rezygnacją z tych studiów prowadzonych w Uniwersytecie. Rezygnacja ze studiów na kierunku lekarskim MON w Uniwersytecie jest równoznaczna z rezygnacją z tych studiów prowadzonych w Akademii Wojsk Lądowych we Wrocławiu. 

5. Brak udziału w obowiązkowych zajęciach stwierdza się w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności studenta na zajęciach dydaktycznych przez okres co najmniej kolejnych 30 dni kalendarzowych.

Komentarz

Weryfikacja nieobecności studenta na zajęciach dydaktycznych może być zrobiona na podstawie list obecności na poszczególnych przedmiotach.

6. Brak postępów w nauce stwierdza się, jeżeli wystąpi co najmniej jedna z następujących przesłanek:

1) student po powtarzaniu dwóch różnych semestrów po raz trzeci ubiega się o zgodę na powtarzanie semestru; 

2) student nie zaliczył w wyznaczonym terminie jednego miesiąca przedmiotu objętego warunkiem;

3) student nie zaliczył przedmiotu, egzaminu wymaganego do zaliczenia semestru lub KET;

4) student nie uzyskał zaliczenia zajęć wojskowych przewidzianych dla kierunku lekarskiego MON realizowanego w ramach limitu miejsc Ministra Obrony Narodowej.

7. Niezaliczenie semestru stwierdza się, jeżeli student nie otrzymał liczby punktów ECTS wymaganej do zaliczenia semestru oraz nie uzyskał zgody na warunek lub powtarzanie semestru z powodu niespełnienia wymagań, o których mowa odpowiednio w § 27 lub § 28.

§ 59

W przypadku skreślenia z listy studentów, w tym skreślenia z powodu złożenia rezygnacji ze studiów, student ma obowiązek:

1) uregulować wszystkie zobowiązania wobec Uniwersytetu, w tym opłaty związane z odbywaniem studiów;

Komentarz


Uregulowanie zobowiązań wobec Uczelni w szczególności wiąże się z uregulowaniem zobowiązań finansowych, a także zobowiązań rzeczowych np. zwrotem książek do biblioteki.

2) złożyć kartę potwierdzeń (tzw. „kartę obiegową”), o której mowa w § 44 ust. 2 pkt 2 i ust. 3, oraz elektroniczną legitymację studencką (ELS).