DZIAŁ III – ORGANIZACJA STUDIÓW

Rozdział 1
Decyzje i rozstrzygnięcia w sprawach związanych z tokiem studiów

§ 6

1. Decyzję administracyjną w sprawie skreślenia z listy studentów podejmuje Rektor lub prodziekan działający z upoważnienia Rektora. Od decyzji przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, składany w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Komentarz

1. Student może w przeciągu 14 dni złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy rozpatruje Rektor.

2. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy może być złożony osobiście w dziekanacie lub przysłany pocztą/kurierem. W dokumentach musi być oryginał wniosku. Postępowanie administracyjne toczy się „papierowo".

3. W systemie U10 wprowadza się status „odwołanie od skreślenia".

4. UWAGA! jeżeli student złoży dokument o nazwie „odwołanie" to należy go przyjąć i procedować jak wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Znaczenie ma treść wniosku, nie jego tytuł.

2. Decyzja, o której mowa w ust. 1, wywołuje skutki prawne z chwilą jej doręczenia i jest doręczana zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.

3. Uniwersytet niezwłocznie zawiadamia studenta o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie skreślenia z listy studentów.

Komentarz

1. Decyzja o skreśleniu poprzedzona jest wysłaniem zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego (WPA) w sprawie skreślenia z jednego z powodów, o których mowa w Dziale XI niniejszego regulaminu. Przesłanki do skreślenia to katalog zamknięty – nie wolno go rozszerzać.

2. Nie wysyła się zawiadomienia WPA tylko i wyłącznie w przypadku pisemnego zrzeczenia się przez studenta prawa do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w związku z rezygnacją ze studiów.

4. Decyzja administracyjna, o której mowa w ust. 1, wydawana jest w formie papierowej.

5. Rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach studentów związanych z tokiem studiów, określonych w Regulaminie, podejmuje prodziekan na mocy upoważnienia nadanego przez Rektora. Od rozstrzygnięć przysługuje odwołanie do Rektora, składane w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia, za pośrednictwem prodziekana, który je wydał.

6. Rozstrzygnięcia, o których mowa w ust. 5, dotyczą w szczególności:
1) warunkowego zaliczenia semestru;
2) ponownego wpisu na ten sam semestr (tzw. powtarzanie semestru);
3) przedłużenia terminu poprawkowej sesji egzaminacyjnej;
4) udzielenia urlopu od zajęć;
5) egzaminu komisyjnego;
6) IOS;
7) przenoszenia i uznawania punktów ECTS.

7. Rozstrzygnięcia, o których mowa w ust. 5, mogą być wydawane w formie papierowej lub elektronicznej.

8. Wnioski w indywidualnych sprawach studentów związanych z tokiem studiów składane są w formie papierowej lub elektronicznej.

Komentarz

Wniosek składa się papierowo w dziekanacie lub za pośrednictwem WU. Dopuszcza się też złożenie w formie elektronicznej, ale przez EPUAP.

Rozdział 2
Program studiów

§ 7 

1. Studia w Uniwersytecie prowadzone są na określonym kierunku, poziomie i profilu zgodnie z programem studiów, uchwalonym przez Senat nie później niż na 4 miesiące przed rozpoczęciem roku akademickiego, po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu studenckiego w trybie określonym w Statucie.

2. Plan studiów podawany jest do wiadomości studentów za pośrednictwem ESOS nie później niż na 4 tygodnie przed rozpoczęciem roku akademickiego.

Komentarz

Plan studiów jest elementem programu studiów i obejmuje cały tok studiów – wszystkie lata studiów i semestry.

3. Plan zajęć podawany jest do wiadomości studentów za pośrednictwem ESOS nie później niż na 2 tygodnie przed rozpoczęciem semestru.

Komentarz

Plan zajęć obejmuje rozpisane przedmioty na godziny i miejsca, które będą realizowane w danym semestrze. 

4. Uniwersytet dostosowuje plany zajęć do potrzeb osób niepełnosprawnych, w szczególności uwzględniając infrastrukturę miejsca, w którym mają się odbywać zajęcia.

Rozdział 3
Organizacja roku akademickiego

§ 8

1. Rok akademicki trwa od 1 października do 30 września i dzieli się na 2 semestry.

Komentarz

Daty rozpoczęcia i zakończenia roku akademickiego wynikają wprost z ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce i nie ulegają zmianie. 

2. Rok akademicki obejmuje:

1) okres zajęć dydaktycznych wynikających z programów studiów, podzielony na semestry zimowy i letni;

2) sesje egzaminacyjne oraz sesje poprawkowe – zimowe i letnie;

3) okresy wolne od zajęć dydaktycznych, w szczególności: przerwy świąteczne, przerwę semestralną oraz przerwę wakacyjną.

3. Organizację roku akademickiego, w tym podział roku na semestry, terminy rozpoczęcia zajęć dydaktycznych oraz terminy sesji egzaminacyjnych i poprawkowych, określa Rektor w zarządzeniu nie później niż na 6 miesięcy przed rozpoczęciem roku akademickiego.

4. Rektor może ustanowić w trakcie roku akademickiego dni lub godziny wolne od zajęć dydaktycznych.

Przykład

Przykładem takiego dnia jest „dzień rektorski", który najczęściej jest ustanawiany w dzień powszedni, który wypada pomiędzy np. świętem państwowym, a weekendem.

Rozdział 4
Zajęcia dydaktyczne i praktyki zawodowe

§ 9

1. Wykłady w Uniwersytecie są otwarte na zasadach określonych w Statucie.

Komentarz

Przez otwarty charakter wykładów należy rozumieć, że są one dostępne dla studentów i pracowników Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. 

Wykłady nie są dostępne dla osób niezwiązanych z Uczelnią – zapis ze Statutu Uczelni.

Przykład

W wykładzie przewidzianym dla konkretnego kierunku studiów, mogą uczestniczyć studenci z innych kierunków studiów. Np.: student kierunku lekarskiego chcący uzupełnić wiedzę podczas wykładu przewidzianego w programie studiów kierunku farmacja.

2. Pozostałe zajęcia dydaktyczne są zamknięte.

Przykład

Ćwiczenia, zajęcia laboratoryjne, seminaria są zajęciami, w których mogą uczestniczyć wyłącznie studenci z danej grupy. Udział studentów np. innych kierunków studiów jest zabroniony.

3. Zajęcia dydaktyczne mogą być prowadzone:

1) w języku angielskim.

2) z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość

– jeśli tak przewiduje program studiów.

Komentarz

1. Zajęcia mogą być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w ramach platformy e-learningowej. 

2. W ramach platformy może być prowadzone kształcenie w kontakcie synchronicznym i asynchronicznym . Odpowiednio ma to przełożenie na realizację zajęć w ramach programu studiów w kontakcie z nauczycielem jak i w ramach tzw. samokształcenia.

3. Liczba ECTS jaka może być uzyskana w ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik na odległość, nie może być większa niż 50% liczby ECTS koniecznej do ukończenia studiów w przypadku studiów o profilu praktycznym oraz 75% liczby ECTS koniecznej do ukończenia studiów w przypadku studiów o profilu ogólnoakademickim. ALE: W przypadku kierunków: lekarski, lekarsko-dentystyczny, farmacja, analityka medyczna, fizjoterapia (jednolite studia magisterskie), ratownictwo medyczne, pielęgniarstwo, położnictwo – liczba punktów ECTS w ramach kształcenia na odległość regulowana jest standardami kształcenia. 

4. Zasady prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość określa Rektor.

5. Praktyki zawodowe są obowiązkowym elementem kształcenia, o ile przewiduje je program studiów.

6. Warunki odbywania i zaliczania praktyk zawodowych określają dla danego kierunku studiów odrębne przepisy.

7. Udział we wszystkich formach zajęć dydaktycznych jest obowiązkowy.

8. O formie weryfikowania obecności studenta na zajęciach decyduje kierownik przedmiotu. Dopuszcza się możliwość elektronicznej weryfikacji obecności studenta na zajęciach dydaktycznych.

9. Na wniosek studenta prodziekan może zaliczyć na poczet praktyki zawodowej czynności wykonywane przez niego w szczególności w ramach zatrudnienia, stażu lub wolontariatu, jeżeli umożliwiły one studentowi uzyskanie efektów uczenia się określonych w programie studiów dla praktyk zawodowych.

Rozdział 5
Nieobecność na zajęciach dydaktycznych

§ 10

1. Nieobecność na zajęciach dydaktycznych student zobowiązany jest usprawiedliwić, przedstawiając zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do uczestnictwa w zajęciach lub – w uzasadnionych przypadkach – inne pisemne usprawiedliwienie, nie później niż w terminie 5 dni roboczych od dnia ustąpienia okoliczności będących przyczyną nieobecności.

Komentarz

Przykłady innych usprawiedliwionych nieobecności niż stwierdzonych na podstawie zaświadczenia lekarskiego odnoszą się w szczególności do:
 – sytuacji wskazanych w ust. 12,
 – czy np. wezwania przez organy państwowe, sąd, policję, prokuraturę.

Komentarz

Sylabus powinien wskazywać sposób odrobienia nieobecności na zajęciach.

2. Oryginał zaświadczenia lekarskiego, o którym mowa w ust. 1, student zobowiązany jest niezwłocznie przedłożyć w dziekanacie. − w wersji papierowej − student zobowiązany jest niezwłocznie dostarczyć do dziekanatu.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość przesłania skanu lub zdjęcia zaświadczenia lekarskiego na adres poczty elektronicznej właściwego pracownika dziekanatu.
4. Kierownik przedmiotu może wezwać studenta do okazania oryginału zaświadczenia lekarskiego, o którym mowa w ust. 1.
5. Nieobecność nie zostaje usprawiedliwiona, gdy student nie okaże oryginału zaświadczenia lekarskiego oraz nie dostarczy go do dziekanatu w terminie określonym w ust.1.

6. Pracownik dziekanatu, na podstawie przedłożonego zaświadczenia lekarskiego, zobowiązany jest do wprowadzenia do ESOS daty rozpoczęcia i zakończenia obowiązywania zaświadczenia lekarskiego.
7. Zaświadczenia lekarskiego nie przechowuje się w teczce akt osobowych studenta.
8. Student przebywający na zwolnieniu lekarskim nie może uczestniczyć w zajęciach dydaktycznych, praktykach zawodowych, zaliczeniach oraz egzaminach, także prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, z zastrzeżeniem ust. 10.
9. W uzasadnionych przypadkach prowadzący może wyrazić zgodę na udział studenta przebywającego na zwolnieniu lekarskim w zajęciach prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Komentarz

Gdy student ukrywa fakt posiadania zwolnienia lekarskiego, nie może posłużyć się nim po przystąpieniu do egzaminu lub zaliczenia, z którego uzyskał ocenę niedostateczną. Student, który nie poinformował o posiadaniu zwolnienia lekarskiego nie nabywa prawa do odzyskania wykorzystanego terminu i nie może domagać się anulowania negatywnej oceny.

10. Student kierunku lekarskiego MON w ramach limitu miejsc Ministra Obrony Narodowej, który przebywa na zwolnieniu lekarskim, nie może uczestniczyć zarówno w zajęciach realizowanych przez Uniwersytet, jak i Wojskowe Centrum Kształcenia Medycznego.
11. Nieobecność na zajęciach dydaktycznych, w tym także długotrwała nieobecność usprawiedliwiona zaświadczeniem lekarskim, może stanowić podstawę do niezaliczenia zajęć, jeżeli student nie uzupełnił zaległości powstałych wskutek nieobecności zgodnie z zasadami określonymi w sylabusie przedmiotu lub na podstawie indywidualnych ustaleń z kierownikiem przedmiotu.

Komentarz

W przypadku nieuczestniczenia przez studenta w zajęciach z danego przedmiotu i nieodrobienia tych nieobecności, kierownik przedmiotu ma prawo nie zaliczyć przedmiotu.  

12. Nieobecność na zajęciach dydaktycznych jest usprawiedliwiona i nie wymaga odrabiania zajęć, w przypadku gdy student:
1) uczestniczy w posiedzeniach organów kolegialnych Uniwersytetu, rad lub komisji powoływanych w Uniwersytecie;
2) odbywając studia w trybie indywidualnego toku studiów (ITS), przebywa na studenckim urlopie naukowym;
3) jako reprezentant Uniwersytetu uczestniczy w zawodach sportowych, konkursach artystycznych, sympozjach, zjazdach itp.;
4) uczestniczy w uroczystościach jako członek pocztu sztandarowego Uniwersytetu;
5) uczestniczy w pracach organizacyjnych prowadzonych na rzecz Uniwersytetu;
6) asystuje osobie niepełnosprawnej, umożliwiając jej uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych;
7) pełni służbę dyżurną w jednostce wojskowej, tj. trwającą 24 godziny służbę wewnętrzną, garnizonową lub inną, ustaloną odrębnymi przepisami (zasada ta dotyczy wyłącznie studentów odbywających kształcenie na kierunku lekarskim MON dotyczy wyłącznie studentów w ramach limitu MON).

Przykład

dot. pkt. 1: w szczególności:
udział w posiedzeniach:
      – Senatu
      – r
ady programowej kierunku
      – Senackiej Komisji ds. Kształcenia
      – komisji dyscyplinarnych, także w
przesłuchaniach prowadzonych przez rzecznika dyscyplinarnego

Rozdział 6
Sylabus

§ 11

1. Nie później niż na 14 dni przed rozpoczęciem semestru kierownik przedmiotu zobowiązany jest umieścić w ESOS sylabus. Wzór sylabusa określa zarządzenie Rektora.

2. Przed rozpoczęciem zajęć lub podczas pierwszych zajęć kierownik przedmiotu lub nauczyciel akademicki prowadzący zajęcia zobowiązany jest do zapoznania studentów z sylabusem, określającym w szczególności:
1) zasady prowadzenia zajęć;
2) treści kształcenia;
3) tryb i warunki zaliczania przedmiotu, w tym zasady i kryteria przyznawania ocen;
4) tryb i warunki odrabiania zajęć z powodu nieobecności;
5) wymagania wstępne i dodatkowe;
6) wykaz literatury obowiązkowej i uzupełniającej;
7) terminy konsultacji dostosowane do formy studiów oraz poziomu kształcenia.

Komentarz

Bardzo ważne jest wskazanie: ile nieobecności może mieć student, ile nieobecności może być nieusprawiedliwionych, w jaki sposób należy odrobić nieobecności.

3. Sylabus przyjmowany jest na cały cykl kształcenia i nie ulega zmianie w jego trakcie.

Komentarz

Sylabus może ulec zmianie od nowego cyklu kształcenia.

Wyjątek może stanowić konieczność realizacji zaleceń pokontrolnych Polskiej Komisji Akredytacyjnej.

4. Uniwersytet dostosowuje warunki realizacji procesu dydaktycznego do potrzeb studentów będących osobami niepełnosprawnymi lub przewlekle chorymi, zgodnie z zasadami określonymi w załączniku do Regulaminu nr 1.

Rozdział 7
Grupy studenckie

§ 12

1. Liczebność grup studenckich dla poszczególnych form zajęć dydaktycznych określa Rektor.

2. Prodziekan, na wniosek studenta, może udzielić zgody na przeniesienie studenta do innej grupy studenckiej. Przeniesienie odnotowuje się w ESOS.

3. W przypadku zmiany liczebności lub likwidacji grupy studenckiej student może być przeniesiony do innej grupy studenckiej.

Komentarz

Przeniesienie studentów do innej grupy ma na celu likwidację grup o małej liczebności, w związku z utrzymaniem zbliżonej liczebności studentów we wszystkich grupach.

4. Zajęcia na studiach stacjonarnych są prowadzone odrębnie od zajęć na studiach niestacjonarnych.

Rozdział 8
Indywidualna organizacja studiów

§ 13

1. Indywidualna organizacja studiów jest to tryb odbywania studiów według indywidualnie ustalonych terminów zajęć, zaliczeń i egzaminów.

Komentarz

Studiowanie w ramach Indywidualnej Organizacji Studiów (IOS) umożliwia studentom odbywanie kształcenia w różnych grupach zajęć, a nie tylko w grupie do której zostali pierwotnie przypisani.

IOS powoduje, iż studenci mają wpływ na kreowanie swojego planu zajęć, po uzgodnieniu z kierownikiem przedmiotu. 

2. Prodziekan, na wniosek studenta, może udzielić zgody na odbywanie studiów w trybie IOS w danym roku akademickim:

1) w przypadku gdy student spełnia co najmniej jeden z następujących warunków:
   a) studiuje na dwóch lub więcej kierunkach,
   b) aktywnie uczestniczy w działalności naukowo-badawczej – z wyłączeniem studentów odbywających studia w trybie ITS, o którym mowa w § 15,
   c) posiada orzeczenie o stopniu niepełnosprawności,
   d) część toku studiów odbywa w innych uczelniach, w tym także zagranicznych,
   e) jest przedstawicielem studentów w organach kolegialnych Uniwersytetu, radach lub komisjach powoływanych w Uniwersytecie,
   f) jest członkiem sportowej kadry narodowej, rezerwy kadry narodowej lub kadry uniwersyteckiej (uniwersjadowej) – bez względu na przynależność klubową,
   g) został przyjęty na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się;
   h) ubiega się o zgodę na kontynuowanie studiów w trybie IOS z powodu stanu zdrowia, potwierdzonego odpowiednią opinią lekarską,
   i) ubiega się o zgodę na kontynuowanie studiów w trybie IOS z powodu zdarzenia losowego;

2) w innym uzasadnionym przypadku.

Komentarz

Przepisy wskazują szczególne przypadki uzasadniające udzielenie zgody na IOS. Jednak nie jest to katalog zamknięty. Ostatni z powodów wskazuje na inne ważne okoliczności, co oznacza, że prodziekan indywidualnie rozstrzyga każdy z powodów wskazanych w uzasadnieniu przez studenta, bez względu na to czy pokrywa się on z jednym ze wskazanych w powyższym katalogu czy nie. 

3. Prodziekan, na wniosek studentki w ciąży lub studenta będącego rodzicem, udziela zgody na odbywanie studiów stacjonarnych w trybie IOS do czasu ich ukończenia.

Komentarz

W tym przypadku prodziekan musi udzielić zgody. Przyczyny jakimi są ciąża i wychowanie dziecka mają charakter obligatoryjny w kwestii udzielenia zgody na odbywanie zajęć w ramach IOS. 

4. Przed wydaniem decyzji w sprawie IOS student może zostać zobowiązany do uzyskania opinii kierowników przedmiotów, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w ust. 3.

5. Prodziekan, przed udzieleniem zgody na IOS z powodu stanu zdrowia, może skierować studenta na komisję lekarską na zasadach, o których mowa w § 51 ust. 9.

6. Decyzja o udzieleniu zgody na odbywanie studiów w trybie IOS nie może wpłynąć na przedłużenie okresu trwania studiów przewidzianego w planie studiów.

7. Student może otrzymać zgodę prodziekana na odbywanie w trybie IOS części zajęć przewidzianych w planie studiów dla kolejnych semestrów, co może skutkować skróceniem okresu trwania studiów przewidzianego w planie studiów.

Przykład

Dotyczy sytuacji, gdy student jest już absolwentem innego kierunku studiów i została mu zaliczona znaczna cześć osiągnięć (w tym przedmiotów).

Ukończony kierunek lekarsko-dentystyczny – podjęcie studiów na kierunku lekarskim.
Oznacza to, że w danej sesji może mieć do zaliczenia małą liczbę przedmiotów i egzaminów, w związku z tym, w ramach IOS realizuje przedmioty i zalicza egzaminy z wyższych lat.

Są to bardzo wyjątkowe sytuacje.

W konsekwencji taki student szybciej ukończy studia.

8. Student, po otrzymaniu zgody na odbywanie studiów w trybie IOS, zobowiązany jest do ustalenia z kierownikami przedmiotów indywidualnych terminów i warunków uczestniczenia w zajęciach.

9. Student odbywający studia w trybie IOS może uczestniczyć w zajęciach dydaktycznych prowadzonych na innych formach studiów.

Przykład

Student studiów stacjonarnych może odbywać zajęcia w grupie przewidzianej dla studentów niestacjonarnych oraz odwrotnie. 

10. W przypadku naruszenia przez studenta zasad dotyczących IOS prodziekan może cofnąć zgodę na odbywanie studiów w tym trybie.

§ 14

1. W uzasadnionych przypadkach prodziekan, na wniosek studenta kierunku lekarskiego prowadzonego w języku angielskim, który przed podjęciem studiów w Uniwersytecie zrealizował część programu studiów w innej uczelni, w tym także zagranicznej, może udzielić zgody na odbywanie pozostałego toku studiów w trybie IOS.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, student może zostać zobowiązany do uzgodnienia planu zajęć oraz terminów zaliczeń i egzaminów z kierownikami przedmiotów.

Rozdział 9
Indywidualny tok studiów

§ 15

1. Student wyróżniający się bardzo dobrymi wynikami w nauce oraz osiągnięciami naukowymi może ubiegać się o udzielenie zgody na odbywanie studiów w trybie ITS.

2. Zasady dotyczące odbywania studiów w trybie ITS określa zarządzenie Rektora załącznik nr 2.

Rozdział 10
Opiekun roku

§ 16

1. Przewodniczący rady dydaktycznej kierunku, po uzgodnieniu z Uczelnianą Radą Samorządu Studentów, powołuje spośród nauczycieli akademickich opiekuna dla każdego roku studiów.

Komentarz

Powołanie opiekuna roku przez Dziekana powinno mieć charakter pisemny.

2. Do obowiązków opiekuna roku należy w szczególności:
1) kształtowanie postawy studentów zgodnej ze złożonym ślubowaniem oraz Kodeksem etyki studenta Uniwersytetu Medycznego w Łodzi;
2) pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów związanych z procesem kształcenia i sytuacją socjalno-bytową studentów poprzez:
   a) współdziałanie w tym zakresie z organami samorządu studenckiego; 
   b) przekazywanie organom Uniwersytetu opinii i wniosków studentów, dotyczących procesu kształcenia i spraw socjalno-bytowych.

Komentarz

Katalog obowiązków ma charakter otwarty. Opiekun realizuje także inne obowiązki niewskazane w ww. przepisie, a zlecone przez Dziekana. 

3. Przewodniczący rady dydaktycznej kierunku może odwołać opiekuna roku na wniosek studentów będących członkami rady dydaktycznej kierunku lub z innych ważnych powodów.

Rozdział 11
Elektroniczny system obsługi studenta

§ 17

1. W ramach ESOS student ma dostęp w szczególności do indywidualnego konta poczty elektronicznej oraz Wirtualnej Uczelni, zawierającej informacje o toku studiów, w tym do: elektronicznego indeksu, ankiet ewaluacyjnych, planów zajęć, sylabusów i materiałów dydaktycznych. Dostęp studenta do ESOS chroniony jest indywidualnym identyfikatorem oraz hasłem dostępu.

2. Ujawnienie przez studenta osobom trzecim identyfikatora lub hasła dostępu do ESOS traktowane jest jako naruszenie Regulaminu.

Przykład

Gdy student udostępni identyfikator i hasło dostępowe do konta poczty elektronicznej osobie trzeciej, mogą zostać wyciągnięte wobec niego konsekwencje dyscyplinarne, szczególnie, gdy przy użyciu jego konta poczty elektronicznej dojdzie do naruszenia przepisów prawa powszechnie obowiązującego lub przepisów wewnętrznych Uczelni.

3. Informacje, które po podaniu identyfikatora i hasła wysłano z indywidualnego konta poczty elektronicznej studenta lub umieszczono w ESOS, traktowane są jako otrzymane od tego studenta, do którego należą identyfikator i hasło.

Komentarz

Student nie może się powoływać na to, że osoba trzecia wykorzystała jego konto poczty elektronicznej wbrew jego woli, jeśli wcześniej udostępnił jej identyfikator i hasło dostępowe. 

4. Student ponosi odpowiedzialność za podejmowanie na terenie Uniwersytetu, za pomocą narzędzi informatycznych, działań niezgodnych z prawem. W szczególności zabronione jest:

1) instalowanie nielicencjonowanego oprogramowania na komputerach będących własnością Uniwersytetu;
2) pobieranie i udostępnianie materiałów chronionych prawami autorskimi lub zakazanych obowiązującym prawem;
3) publikowanie opinii naruszających godność osobistą innych osób, w tym treści prawnie zakazanych;
4) dokonywanie nieautoryzowanych prób dostępu do zasobów chronionych Uniwersytetu lub innych podmiotów;
5) niszczenie lub narażanie na uszkodzenie sprzętu komputerowego będącego własnością Uniwersytetu.

Komentarz

Niniejszy katalog jest otwarty i wskazane w nim zostały tylko nieliczne, przykładowe sposoby naruszenia przez studenta spoczywających na nim obowiązków w związku z ESOS.

Dopuszczenie się przedmiotowych naruszeń może skutkować wyciągnięciem konsekwencji dyscyplinarnych wobec studenta. 

5. Zaleca się udostępnianie studentom za pośrednictwem ESOS – w jak najszerszym zakresie – materiałów dydaktycznych, w tym prezentacji multimedialnych.

6. Materiały dydaktyczne udostępniane są w formie wybranej przez kierownika przedmiotu, w zakresie niezbędnym do przygotowania się studenta do zaliczeń lub egzaminów przewidzianych w planie studiów, z zastrzeżeniem § 5 ust. 1 pkt 10.