DZIAŁ I – PRZEPISY OGÓLNE

§ 1

1. Studia w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi prowadzone są na podstawie przepisów prawa, w szczególności:

1) ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
2) Statutu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi;
3) Regulaminu studiów w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi.

2. Regulamin studiów w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi, zwany dalej „Regulaminem”, określa organizację studiów oraz związane z nimi prawa i obowiązki studenta.

3. Regulamin stosuje się do studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich, prowadzonych w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi w języku polskim lub języku angielskim, w formie studiów stacjonarnych lub niestacjonarnych.

Komentarz

Niniejszy Regulamin studiów ma zastosowanie wyłącznie do studiów wyższych. Regulamin studiów doktoranckich lub podyplomowych został przyjęty w odrębnym akcie prawnym Uczelni. 

4. Zasady organizacji szkolenia wojskowego studentów będących kandydatami na żołnierzy zawodowych określają odrębne przepisy.

5. Przepisy Regulaminu obowiązują studentów i pracowników Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

6. W sprawach nieobjętych przepisami Regulaminu decyzje podejmuje Rektor.

7. Przełożonym studentów w Uniwersytecie jest Rektor, a na wydziale – prodziekan właściwy do spraw studenckich.

Komentarz

Prodziekan ds. studenckich właściwy dla danego kierunku studiów (zaopiniowany i zatwierdzony przez Samorząd Studencki) będzie zajmował się rozstrzygnięciami dotyczącymi m.in udzielania zgody na urlop, warunkowe zaliczenie semestru, powtarzanie semestru czy wyznaczenie egzaminu reaktywacyjnego przy wznawianiu studiów. 

§ 2

Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:

1) Uniwersytet – Uniwersytet Medyczny w Łodzi;
2) prodziekan – prodziekana właściwego do spraw studenckich, działającego z upoważnienia Rektora;
3) efekty uczenia się – wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, uzyskiwane w procesie uczenia się;
4) ESOS – elektroniczny system obsługi studenta, w którym umieszczane są informacje związane z działalnością Uniwersytetu oraz informacje dotyczące toku studiów;
5) EI – elektroniczny indeks, będący jednym z elementów dokumentacji przebiegu studiów;
6) 
ELS – elektroniczną legitymację studencką;

7) forma zajęć dydaktycznych – w szczególności wykłady, ćwiczenia, zajęcia laboratoryjne, zajęcia kliniczne, seminaria;
8) IOS – indywidualną organizację studiów, tj. tryb odbywania studiów według indywidualnie ustalonych terminów zajęć, zaliczeń i egzaminów;

Komentarz

Przepisy dotyczące indywidualnej organizacji studiów zostały określone w rozdziale 8 działu 3, tj. w § 13-14 niniejszego regulaminu studiów.

9) ITS – indywidualny tok studiów, tj. tryb odbywania studiów według indywidualnego programu studiów;

Komentarz

Regulacje dotyczące Indywidualnej organizacji studiów zostały określone w rozdziale 9 działu 3, tj. w § 15 niniejszego regulaminu studiów. 

10) jednostka dydaktyczna – jednostkę organizacyjną Uniwersytetu prowadzącą zajęcia dydaktyczne, w szczególności zakład, klinikę lub oddział kliniczny;
11) KET – Końcowy Egzamin Testowy;
12)
kierownik przedmiotu – nauczyciela akademickiego odpowiedzialnego za nauczanie przedmiotu;
13) program studiów – program, na podstawie którego są prowadzone studia na określonym kierunku, poziomie i profilu, określający efekty uczenia się, opis procesu prowadzącego do uzyskania efektów uczenia się oraz liczbę punktów ECTS przypisanych do zajęć;
14)
plan studiów – harmonogram realizacji programu studiów, będący elementem programu studiów określającym przedmioty i ich usytuowanie na poszczególnych semestrach i latach cyklu kształcenia, przypisaną do nich liczbę punktów ECTS i godzin, formy prowadzenia zajęć i zaliczania przedmiotów oraz czas trwania studiów;
15) plan zajęć – semestralny rozkład zajęć;
16) praca dyplomowa – pracę licencjacką lub magisterską;

Komentarz

Napisanie pracy dyplomowej oraz jej obrona na egzaminie dyplomowym zazwyczaj finalizuje cykl kształcenia studenta w ramach konkretnego kierunku studiów. Obrona pracy dyplomowej w UM w Łodzi nie dotyczy kierunku: lekarskiego i lekarsko-dentystycznego.

17) promotor – nauczyciela akademickiego kierującego przygotowaniem pracy dyplomowej;
18) recenzent – nauczyciela akademickiego będącego autorem recenzji pracy dyplomowej;
19) przedmiot modułowy – przedmiot łączący realizację efektów uczenia się z kilku dziedzin, który w programie studiów został uwzględniony jako jeden przedmiot ze zwiększoną liczbą punktów ECTS;
20) punkty ECTS – punkty określone w europejskim systemie akumulacji i transferu punktów zaliczeniowych (European Credit Transfer and Accumulation System) jako miara średniego nakładu pracy studenta,  niezbędnego do uzyskania zakładanych efektów uczenia się; służą do oceny postępów studenta w zdobywaniu wiedzy i umiejętności;
21) Senat – Senat Uniwersytetu;
22) Statut – Statut Uniwersytetu;
23) sylabus – przewodnik dydaktyczny przedmiotu, określający w szczególności: treści programowe, formy prowadzenia zajęć, tryb i warunki zaliczenia przedmiotu oraz wykaz literatury;
24) tok studiów – przebieg kształcenia na danym kierunku studiów;
25) urządzenie elektroniczne – urządzenie umożliwiające komunikowanie się lub rejestrację i transmisję obrazu i dźwięku oraz ich odtwarzanie, w szczególności: telefon komórkowy, smartfon, tablet, smartwatch, kamerę internetową, mikrofony, słuchawki; 
26) ustawa – ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
27) wydział – jednostkę organizacyjną Uniwersytetu; 
28) zaświadczenie lekarskie
zaświadczenie („zwolnienie lekarskie”) wydane w oryginale w formie pisemnej, w języku polskim, stwierdzające czasową niezdolność studenta do uczestniczenia w zajęciach, zaliczeniu lub egzaminie z powodu choroby; zaświadczenie („zwolnienie lekarskie”) wydane w języku polskim o czasowej niezdolności do uczestniczenia w zajęciach, zaliczeniu lub egzaminie z powodu choroby;
29) kierunek lekarski MON – kierunek lekarski w ramach limitu miejsc Ministra Obrony Narodowej.

Komentarz

Nowa definicja zaświadczenia lekarskiego, ma na celu podkreślenie obowiązku, przedłożenia go w oryginale (forma pisemna), celem potwierdzenia autentyczności i rejestracji przez dziekanat. 

§ 3

1. Przyjęcie na studia następuje przez:

1) rekrutację,

Komentarz

Przyjęcie na studia w drodze rekrutacji odbywa się na podstawie uchwał rekrutacyjnych Senatu Uniwersytetu na dany rok akademicki.
Uchwały te są przyjmowane i publikowane najpóźniej do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rok akademicki, w którym ma się odbyć rekrutacja (czyli prawie na 1,5 roku przed rozpoczęciem roku akademickiego, na który odbywa się nabór).

Przyjęcie na studia odbywa się na podstawie wpisu na listę studentów (wydawane jest odpowiednie zaświadczenie o wpisie na listę studentów).

2) potwierdzenie efektów uczenia się,

Komentarz

Przyjęcie na studia w drodze potwierdzania efektów uczenia się odbywa się na podstawie uchwały Senatu Uniwersytetu. 
Na mocy przedmiotowych przepisów komisja powoływana przez Rektora dokonuje potwierdzenia efektów uczenia się w stosunku do kandydatów, którzy na mocy posiadanego doświadczenia zawodowego zdobytego poza systemem studiów będą mogli zostać przyjęci na studia w UM w Łodzi.

Przyjęcie na studia odbywa się na podstawie wpisu na listę studentów (wydawane jest odpowiednie zaświadczenie o wpisie na listę studentów).

Uchwała nr 322/2019 z dnia 26 września 2019 r. Senatu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi w sprawie wprowadzenia Regulaminu potwierdzania efektów uczenia się w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi

https://bip.umed.pl/sites/legal-acts/legalActs/Uchwa%C5%82y/Uchwa%C5%82a_2019_322.pdf  ]

3) przeniesienie z innej uczelni lub uczelni zagranicznej

– i odbywa się na zasadach określonych w odrębnych uchwałach Senatu.

Komentarz

Przyjęcie na studia w drodze przeniesienia z innej Uczelni, odbywa się na podstawie uchwały Senatu Uniwersytetu.
Przeniesienie z innej Uczelni pozwala na kontynuowanie studiów w UM w Łodzi na wyższych latach. Przeniesienie nie może nastąpić na pierwszym roku studiów (w uzasadnionych przypadkach przeniesienie może nastąpić w trakcie roku akademickiego). Przyjęcie na studia w drodze przeniesienia z innej Uczelni nie dotyczy studiów prowadzonych w języku angielskim na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym.

Przyjęcie na studia odbywa się na podstawie wpisu na listę studentów (wydawane jest odpowiednie zaświadczenie o wpisie na listę studentów).

Uchwała nr 323/2019 z dnia 26 września 2019 r. Senatu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi w sprawie przyjęcia na studia w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi przez przeniesienie z innej uczelni lub uczelni zagranicznej

Uchwała nr 354/2019 z dnia 19 grudnia 2019 r. Senatu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi w sprawie zmiany uchwały nr 323/2019 z dnia 26 września 2019 r. Senatu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi w sprawie przyjęcia na studia w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi przez przeniesienie z innej uczelni lub uczelni zagranicznej

Uchwała nr 20/2022 z dnia 26 maja 2022 r. Senatu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi w sprawie przyjęcia na studia w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi przez przeniesienie z uczelni znajdującej się na terytorium Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa

[ https://bip.umed.pl/sites/legal-acts/legalActs/Uchwa%C5%82y/Uchwa%C5%82a_2019_323.pdf
https://bip.umed.pl/sites/legal-acts/legalActs/Uchwa%C5%82y/Uchwa%C5%82a_2019_354.pdf

https://bip.umed.pl/sites/legal-acts/legalActs/Uchwa%C5%82y/Uchwa%C5%82a_2022_020.pdf ]

2. Osoba przyjęta na studia rozpoczyna studia i nabywa prawa studenta z chwilą złożenia ślubowania, którego treść określa Statut. Złożenie ślubowania student potwierdza w formie elektronicznej, po uwierzytelnieniu w ESOS.        

Komentarz

Zapis dodany celem wprowadzenia elektronicznego ślubowania.

3. Prawa i obowiązki studenta wygasają z dniem ukończenia studiów lub skreślenia z listy studentów. 

Komentarz

Dzień skreślenia z listy studentów lub ukończenia studiów jest dniem rozwiązania umowy, która łączyła studenta i uczelnię. Oznacza to, że po ewentualnym wznowieniu studiów (reaktywacja) student zawiera ponownie umowę określającą zasady pobierania opłat.

4. Uniwersytet wydaje studentowi elektroniczną legitymację studencką. Studentowi zagranicznej uczelni, który odbywa część studiów w Uniwersytecie, wydaje się legitymację studencką na podstawie złożonego przez niego wniosku.

Komentarz

Usunięto zapis o elektronicznej formie ze względu na dodanie w dalszej części zapisów dotyczących legitymacji w ramach aplikacji mObywatel.

5. Legitymacja studencka wydawana jest w postaci:
1) dokumentu mobilnego, o którym mowa w ustawie z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel − studentowi posiadającemu numer PESEL;
2) legitymacji elektronicznej (ELS) wydawanej przez Uniwersytet.

Komentarz

Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce zakłada wejście w życie ww. zapisów 1 stycznia 2030 r. Ministerstwo może to zmienić z 14 dniowym wyprzedzeniem. 

6. Prawo do posiadania ELS przysługuje studentowi od dnia złożenia ślubowania do dnia ukończenia studiów lub skreślenia z listy studentów, zaś w przypadku absolwentów studiów pierwszego stopnia – do dnia 31 października roku ukończenia tych studiów.

7. Studenci Uniwersytetu tworzą samorząd studencki, który jest wyłącznym reprezentantem ogółu studentów Uniwersytetu.

8. Organizacje studenckie uprawnione są, w zakresie swej ustawowej i statutowej działalności, do występowania wobec władz Uniwersytetu w sprawach dotyczących studentów.

9. Zasady pobierania opłat za studia i usługi edukacyjne, wysokość tych opłat oraz warunki i tryb zwalniania z tych opłat określa Rektor oraz umowa zawarta, w formie pisemnej, pomiędzy Uniwersytetem, a studentem lub osobą przyjętą na studia.